Katseltiin mökillä vanhoja valokuvia lasten kanssa ja lapset kiinnittivät huomionsa asiaan, jota itse en ole koskaan älynnyt ihmetellä: erittäin monessa…

Kysytty

Hei! Katseltiin mökillä vanhoja valokuvia lasten kanssa ja lapset kiinnittivät huomionsa asiaan, jota itse en ole koskaan älynnyt ihmetellä: erittäin monessa kuvassa lapsilla oli merimiesasu (rusetti edessä, valkoiset tereet isossa kauluksessa) juhla-asuna valokuvassa. Mikä tuo tapa ja sen takana oleva historia mahtaa olla?

Vastaus

Vastattu

Annamari Vänskän kirja Muodikas lapsuus taustoittaa merimiesasua ja sen suosiota seuraavasti: "Merimiesasu on yksi klassisimmista ja globaaleimmista lastenmuodin tyyli-ikoneista. -- Syytä siihen, miksi asusta tuli muodikas, ei tiedetä tarkkaan, mutta ainakin muutamalla seikalla lienee ollut vaikutusta. Asusta tuli Yhdysvaltojen merivoimien virallinen univormu vuonna 1813 ja Ison-Britannian vuonna 1857. Samoihin aikoihin vuonna 1846 kuningatar Victoria oli teetättänyt merimiesasun pojalleen, tulevalle kuningas Edward VII:lle. Kun kuva pojasta puvussaan tuli julkisuuteen, merimiespuvusta tuli nopeasti suosittu poikien ja tyttöjen asu, ja puvun värit, sininen ja valkoinen alkoivat symboloida merta, rantaa, vapaa-aikaa ja vapautta. 1800-luvun lopulle tultaessa vaatteesta oli jo tullut hyvin pukeutuneiden lasten yleisin vaate, ja tämä asema säilyi 1940-luvulle asti."