Kasvatimme viime vuonna perunoita lavakauluksessa. Tuli paha perunarutto. Vaihdamme tänä vuonna mullan. Voimmeko laittaa vanhan mullan syreenien alle?

Kysytty

Kasvatimme viime vuonna perunoita lavakauluksessa. Tuli paha
perunarutto. Vaihdamme tänä vuonna mullan. Voimmeko laittaa vanhan mullan syreenien alle?

Vastaus

Vastattu

Tutkimastani kasvinsuojelukirjallisuudesta en ainakaan löytänyt mitään estettä kuvatunlaiselle mullan uusiokäytölle. Syreenille tuskin on haittaa multaan jääneistä perunaruton munaitiöistä. Mahdollisuus siihen, että vanhassa mullassa mahdollisesti olevat munaitiöt saastuttaisivat uuden perunakylvön, on lähinnä teoreettinen, mikäli ei sitten sijoita lavakaulusta niin lähelle syreenejä, että rankat sateet saattaisivat roiskia niiden juurelta munaitiöitä sisältävää multaa perunoille.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Ajankohtaisia kasvinsuojeluohjeita
Leena Luoto, Oman pihan terveydeksi
Palstaviljelijän perunaopas |
http://www.energiapaju.fi/palstaviljely/perunarutto.htm