Kantakortin mukaan vaarini joukko-osasto jatkosodan alussa (kesä-syksy 1941) oli III / KTR 9 ja hänet määrättiin 9 / KTR 9:ään. Kantakortti kertoo myös vaarin…

Kysytty

Kantakortin mukaan vaarini joukko-osasto jatkosodan alussa (kesä-syksy 1941) oli III / KTR 9 ja hänet määrättiin 9 / KTR 9:ään. Kantakortti kertoo myös vaarin osallistuneen taisteluihin Korpiselkä, Jalonvaara, Hyrsylä, Yläjoki, Sotjärvi, Kutismajoki, Prääsä, Petroskoi sekä Syväri. Hän sai myös 10.div. muistoristin osana kyseistä divisioonaa. MUTTA: ymmärtääkseni 10. div tai KTR 9 eivät olleet lähelläkään em. taistelupaikkoja. Mistä tässä on kysymys? Olivatko jotkut 10.div tai KTR 9:n osat Karjalan Armeijan osana, se kun näyttää taistelleen Laatokan itäpuolella? Vai onko asialle parempaa selitystä?

Vastaus

Vastattu

III/KTR 9 siirrettiin kesäkuussa 1941 10. Divisioonasta 5. Divisioonaan. Se osallistui mm. Korpiselän taisteluun. 9/KTR 9 vaikuttaisi toimineen jatkosodan aikana Itä-Karjalassa kantakortissa mainituilla aluella. 9. patterin liikkeitä 1941-1942 voi seurata digitoidusta sotapäiväkirjasta, joka löytyy kätevimmin Sotasampo-palvelun kautta.

Taustoittavaa tietoa sotapäiväkirjojen tulkintaan:

Paulaharju, J., Sinerma, M. & Koskimaa, M. (1994). Suomen kenttätykistön historia: 2 osa, 1939-1945. Suomen kenttätykistön säätiö.

Rautala, A. (2015). Karjalan armeija: 100 000 sotilaan hyökkäys. Gummerus.

Tirronen, E. (1980). Jylisevät tykit. Karisto.