Kantakortin lukee vapautus. Mitä tarkoittaa lääkärin tarkistuksessta B 1 70? Vuonna 1940

Kysytty

Kantakortin lukee vapautus. Mitä tarkoittaa lääkärin tarkistuksessta B 1 70? Vuonna 1940

Vastaus

Vastattu

Vuoden 1935 lääkärintarkastusohjesäännön mukaan kyseessä on:

"Vatsaontelon ja sen elinten sairaudet:
70. Muut kroonilliset ja tai vakavanlaatuiset taudit ruuansulatuselimissä tai -rauhasissa, jos ne suuressa määrin vaikuttavat yleistilaan (Morbi chronici gastrointestinalis et adnexorum: morbi lienis, prolapsus ani etc.)"

B I viittaisi melko lievään, tarvittaessa rauhanaikana palvelukseen määrättävään ja apupalveluun sotatoimivyöhykkeellä kelpaavaan tapaukseen.