"Kantaesitys &:n Revontulihallissa". Näin luki HS:n teatteriarviossa 10.4.2024. Mutta kuinka pitäisi lausua tuo "&:n"? Kun kuuntelee jutun HS:n tekoäänellä, se…

Kysytty

"Kantaesitys &:n Revontulihallissa". Näin luki HS:n teatteriarviossa 10.4.2024. Mutta kuinka pitäisi lausua tuo "&:n"? Kun kuuntelee jutun HS:n tekoäänellä, se sanoo "etmerkki n", joka ei kuulosta tämän Espoon teatterin nykynimen taivutukselta. Miten lausuisi kirjaston kaikkitietävä väki?

Linkki juttuun: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010324698.html

Vastaus

Vastattu

Espoon teatterin uudelleenbrändäyksestä kirjoitetaan teatterin sivuilla: "Espoon Kau­pun­gin­teat­te­ri = Espoon teat­te­ri = Et = &&" Espoon Kaupunginteatteri on nyt && | Espoonteatteri

Tämän mukaan siis &-merkki tulisi lukea Et-merkkinä, eli &:n kääntyisi luettuna Etin.

Tämä tekoäänillekin hankala nimitys tuotti tosiaan jo lanseerauksessaan kovasti kritiikkiä, johon yhtyi myös kotimaisten kielten keskus Kotus: "Kotus muistutti, että julkishallinnon tuottamien palvelujen nimien tulisi olla hallintolain hengessä asiallisia, selkeitä ja ymmärrettäviä." (Espoon teatteri muutti nimensä &:ksi ja tuli samalla nuorentaneeksi yleisönsä – ”En muista tällaista yleisöryntäystä” | Kulttuuri | Yle). Espoon teatteri on tältä osin hieman heikoilla jäillä.

(Allekirjoittanut varmaan päätyisi lukemaan teatterin &-merkin Espoon teatteri tai Et.)