Kansankynttilän , joiksi opettajia on. Imitetty, etymologia eli alkuperä kiinnostaa

Kysytty

Kansankynttilän , joiksi opettajia on. Imitetty, etymologia eli alkuperä kiinnostaa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Urbaanin sanakirjan mukaan kansankynttilä oli alkujaan negatiivissävyinen ja pilkallinen nimitys lähinnä maaseudun kansakoulun opettajista. Nimitys on tänä päivänä ehkä enemmän leikkimielinen, mutta sanakirjan mukaan opettajat kokevat nimityksen edelleen hieman halventavana. Wikisanakirjan mukaan kansankynttilän alkuperä tulee osista kansa ja kynttilä ; kansakoulunopettaja toi valoa kansan keskelle.