Kansanedustajan palkka 1958

Kysytty

Kansanedustajan palkka 1958

Vastaus

Vastattu

Vuonna 1958 voimassa oli edustajanpalkkiosta annettu laki (233/1956), jonka mukaan ”edustajalle suoritetaan vuotuinen palkkio, jonka määrä vastaa sitä peruspalkkaa, mitä kulloinkin maksetaan ylintä palkkausluokkaa kuutta luokkaa alempaan palkkausluokkaan kuuluvassa valtion virassa tai toimessa. ”

Tuohon aikaan valtioneuvosto vuosittain päätti viranomaisten palkkaluokista indeksikorotuksineen. Vuonna 1958 ylin palkkaluokka oli 43 ja kansanedustajille palkkiota maksettiin palkkaluokan 38 mukaisesti. Tämä tarkoitti 1 337 100 markan palkkaa vuodessa. Vuoden 2023 rahassa tämä tarkoittaa 39 208,28 euroa.

Palkan todellisen ostovoiman vertaaminen tosin on erittäin hankalaa.

Vuonna 1958 elinkustannusindeksi: 15 956.

Vuonna 2023 elinkustannusindeksi: 278 191.

Muutos vuodesta 1958 vuoteen 2023: +1 643,49 %.

Keskimääräinen vuotuinen inflaatio tällä aikavälillä on ollut 4,5 %.

Katso myös:

https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/yhteiskunta/kansanedustajien-palkkioiden-kehitys/Sivut/default.aspx