Kansallisarkistossa on luettavissa mm. niin Urjalan kuin Punkalaitumen sanomista vuosikerrat 1918-1939. Onkohan tämä hieno mahdollisuus tutustua kotiseutuni…

Kysytty

Kansallisarkistossa on luettavissa mm. niin Urjalan kuin Punkalaitumen sanomista vuosikerrat 1918-1939. Onkohan tämä hieno mahdollisuus tutustua kotiseutuni paikallishistoriaan laajenemassa kohti nykyaikaa, ts. jatkuuko lehtien digitointi ja jos jatkuu, millaisella vauhdilla?

Vastaus

Vastattu

Lehtiä digitoi Kansalliskirjasto, joka on digitoinut kaikki Suomessa vuosina 1771-1939 ilmestyneet sanomalehdet. Tämä lehtiaineisto on avoimessa käytössä digi.kansalliskirjasto.fi-palvelussa tekijänoikeusjärjestön kanssa tehtyjen sopimusten mukaan. Kaikki uudet sanomalehdet on digitoitu vuoden 2017 alusta alkaen, niin myös Urjalan sanomat. Punkalaitumen sanomista on digitoitu myös vuosikerrat 1940-1944 ja 2016. Kaikki digitoidut lehdet vuoteen 2018 asti ovat tutkijoiden käytettävissä digi.kansalliskirjasto.fi-palvelussa. Tekijänoikeuden alainen digitoitu aineisto on käytettävissä Kansalliskirjastossa ja muissa vapaakappalekirjastoissa Helsingissä, Turussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Joensuussa ja Oulussa.

Kansalliskirjasto on digitoinut vasta alle 20% sanomalehdistä. Vuosina 1940-2016 ilmestyneitä vielä digitoimattomia sanomalehtiä digitoidaan perusrahoituksella, apurahoilla ja yhteistyössä kustantajien, julkaisijoiden ja rahastojen kanssa Kansalliskirjaston digitointiohjelman mukaan. Kansalliskirjaston digitointiohjelma 2021-2024 on osa Kansalliskirjaston strategiaa 2021-2030.

Lähteitä:

Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot:

https://digi.kansalliskirjasto.fi

Kansalliskirjaston uutinen 16.10.2023:

https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/uutiset/digikansalliskirjastofi-pal…

Kansalliskirjaston digitointiohjelma 2021-2024:

https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/digitoimme-nyt

5 ääntä

Kommentit

Digitointi vauhti on hidasta johtuen siitä että digitointia tehdään Kansalliskirjaston perusrahoituksella joka tulee valtion budjetista. Jos haluat että digitoinnin vauhti kiihtyy niin suosittelen olemaan yhteydessä kansanedustajiin että eduskunta myöntäisi lisärahoitusta Kansalliskirjastolle digitointityöhön. Kulttuuriperinnön digitoinnin nopeus on suoraan verrannollinen digitointityöhön varattuihin määrärahoihin.