Kansallisarkiston digitaalisia aikakaus- ja sanomalehtiä voi lukea ilmaiseksi vuotta 1951 edeltävältä ajalta.

Kysytty

Kansallisarkiston digitaalisia aikakaus- ja sanomalehtiä voi lukea ilmaiseksi vuotta 1951 edeltävältä ajalta. Karjala-sanomalehteä alkaen vuodesta 1940 voi selailla verkon kautta sen omasta arkistosta. Mitkä muut lehdet ovat luettavissa maksutta sähköisessä muodossa, erityisesti 1950-luvulta eteenpäin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansallisarkiston lisäksi myös Kansalliskirjaston kokoelmissa on paljon lehtiä.

Kaikkia ei tosiaan ole digitoitu, mutta uudemmat ovat luettavissa esim. kirjaston vapaakappaletyöasemilla. Esim. Sanansaattaja lehti. Linkki Kansalliskirjaston hakuun.

Osan lehdistä voi tilata myös lukusalissa luettavaksi.

0 ääntä

Kommentit

Lehtiä Kansallisarkistossa? Mistä osoitteesta ne löytää?

Sekä Kansalliskirjaston että Kansallisarkiston asiakkaana totean, että kysymyksessä ovat – ei ensimmäistä kertaa – menneet sekaisin nämä kaksi laitosta, jotka kyllä sijaitsevatkin Helsingissä vain sadan metrin päässä toisistaan.

Kansallisarkistossa ei ihmeemmin mitään lehtiä ole, varsinkaan digitaalisina, vaan puheena ovat selvästi Kansalliskirjaston lehdet. Ne tosin eivät ole vapaasti luettavissa "vuotta 1951 edeltävältä ajalta", tai siis ovat kyllä, mutta eivät koko siltä ajalta. Ruotsinkieliset lehdet ovat tällä hetkellä vapaasti luettavissa vuoden 1949 loppuun saakka, muut vuoden 1939 loppuun saakka.

Kaksi laitosta eivät ole sekaisin pelkästään asiakkaan esittämässä kysymyksessä, vaan myös koulutetun tietopalveluammattilaisen vastauksessa: "Kansallisarkiston lisäksi myös Kansalliskirjaston kokoelmissa on paljon lehtiä..."