Kansalaisaloite.fi -sivuilla on paljon aloitteita. Onko tietoa kuinka moni aloite päätyy eduskuntaan ja kuinka moni on mennyt läpi? Entä saako sinne tehdä ihan…

Kysytty

Kansalaisaloite.fi -sivuilla on paljon aloitteita. Onko tietoa kuinka moni aloite päätyy eduskuntaan ja kuinka moni on mennyt läpi?
Entä saako sinne tehdä ihan millaisia aloitteita vain, vai onko jotain sääntöjä?

Vastaus

Vastattu

Kansalaisaloitteen tulee kohdistua yhteen asiakokonaisuuteen ja siinä tulee aina olla mukana perustelut. Aloitteen on koskettava asiaa, joka kuuluu eduskunnan lainsäädäntövallan alaisuuteen.

https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/yhteiskunta/Kansalaisvaikuttamisen_tietopaketti/Sivut/Vaikuttamisen-areenat.aspx

Kansalaisaloitelaissa (12/2012) on kansalaisaloitteelle vain vähäiset muoto- ja sisältövaatimukset.

Eduskunnan verkkosivuilla on tilastoja kansalaisaloitteista, muun muassa päivitettävät tilastot eduskuntakäsittelyyn edenneistä, käsittelyssä olevista sekä hyväksytyistä kansalaisaloitteista.

https://www.eduskunta.fi/FI/valtiopaivaasiat/Sivut/Kansalaisaloitteet.aspx