Kansakoulun alaluokalta muistan pätkän joko laulusta tai muusta lorusta. En ole löytänyt sen alkuperää, vaikka netistä olen hakenut ja kirpputoreilla kaikki…

Kysytty

Kansakoulun alaluokalta muistan pätkän joko laulusta tai muusta lorusta. En ole löytänyt sen alkuperää, vaikka netistä olen hakenut ja kirpputoreilla kaikki vanhat laulukirjat selannut läpi. Tekstiä muistelen olleen seuraavasti: portaissa hiljaa kuljen, oven myös mä hiljaa suljen, pyyhin jalat tullessani aina, puhdas porras kuin sunnuntai. Enempää en muista, ja noissakin muisteluissa voi olla tietysti vääriä kohtia. Mainittakoon vielä, että alakouluni kävin Ylä-Savossa, Sonkajärven kunnassa Sukevan kylässä. Jos sillä olisi merkitystä etsinnässä.

Vastaus

Vastattu

Etsinnän kannalta tärkeä tieto on, millä vuosikymmenellä koulua on käyty.

J. N. Lahtisen säveltämä ja Siiri L:n (eli Siiri Lamerin) sanoittama laulu "Sisään tullessani" alkaa: "Portahissa hiljaa kuljen, ovet myös mä hiljaa suljen". Laulu sisältyy J. N. Lahtisen toimittamaan nuottiin "Alakansakoulun laulu- ja laululeikkikirjan säestykset" (Valistus, 1932, s. 75).

Kanto - kansalliset toimijatiedot: J. N. Lahtinen:

https://finto.fi/finaf/fi/page/000123051

Kanto - kansalliset toimijatiedot: Siiri Lameri:

https://finto.fi/finaf/fi/page/000198976