Kalle Päätalon elämästä kertovassa elokuvassa Nuoruuteni savotat, perheen toimeentulo menee niin ahtaalle, että Riitu-äiti lähtee kerjuulle. Hän tuo …

Kysytty

Kalle Päätalon elämästä kertovassa elokuvassa Nuoruuteni savotat, perheen toimeentulo menee niin ahtaalle, että Riitu-äiti
lähtee kerjuulle. Hän tuo (elokuvan mukaan) mukanaan mm.nylkemättömän poronpään.
Kun poronpää nyljetään ja sen jälkeen paistetaan/keitetään, jääkö siitä paljonkaan syötävää?
Itse olen koirilleni paistanut leivinuunissa sianpäitä mutta niissähän paljon on syömistä nahasta lähtien ja poskissakin on paljon hyvää lihaa.

Vastaus

Vastattu

Poronpääkeitto on yksi Lapin alueen perinteisistä ruokalajeista, mutta nykyisin sitä valmistetaan harvoin. Lihaisin osuus päästä on turpa, mutta jotkut ovat syöneet myös mm. silmät.

Lähteet

Rauni Holster: "Saamelainen ei käristystä puolukalla pilaa, minä laitan sinappia" : Tutkimus ruokakulttuurin muutoksista https://www.theseus.fi/handle/10024/62717

Kuolajärven kylä: Ruokaperinne https://kuolajarvenkyla.nettisivu.org/etusivu/historia/ruokaperinne/