Kalastuksesta Norjassa Lyngen-vuonolla 1930-luvulla. Tieto- ja kaunokirjallisuutta kalastajista, kalastustavoista ja -aluksista, mitä kaloja kalastettiin jne…

Kysytty

Kalastuksesta Norjassa Lyngen-vuonolla 1930-luvulla.
Tieto- ja kaunokirjallisuutta kalastajista, kalastustavoista ja -aluksista, mitä kaloja kalastettiin jne. Historian tutkimukseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapin maakuntakirjaston Lappi-osaston kokoelmista ja tiedonlähteistä löytyy jonkin verran norjankielistä aineistoa Lyngenin alueen elinkeinojen historiasta, myös kalastuksesta vanhempina aikoina, jotain 1930-lukuunkin liittyvää.

Ainoa vastaantullut suomenkielinen lähde, jossa aiheesta kerrotaan vähän, on Samuli Paulaharjun Ruijan suomalaisia (1928).

Norjankielistä kirjallisuutta:

Lyngen regionhistorie, bd. 2, 2004
Larsen, Emil: Lyngen bygdebok, del 2, 1980 (s. 550-582)
Her bor mitt folk : en bildfortelling fra gamle Lyngen,
1986 (s. 45-58).