Kaipasin tietoa, mikä oli lukemani kirja. Muistan siitä kohdan, jolloin (ilmeisesti 1940-luvun alussa) Natsi-Saksa ryösti Puolasta taideaarteita. Tarkemmin jäi…

Kysytty

Hei,

Kaipasin tietoa, mikä oli lukemani kirja. Muistan siitä kohdan, jolloin (ilmeisesti 1940-luvun alussa) Natsi-Saksa ryösti Puolasta taideaarteita. Tarkemmin jäi mieleen kohta, jossa jostain kirkosta ryöstettiin useiden metrien kokoinen puuveistos. Kerrottiin myös tarkasti kuka oli tekijäja puuveistos oli syntynyt kirkkoon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen puuveistos voisi olla saksalaisen Veit Stossin veistämä Krakovan Pyhän Marian kirkon alttarikaappi, jonka natsit ryöstivät 1941:

https://en.wikipedia.org/wiki/Veit_Stoss_altarpiece_in_Krak%C3%B3w

Ryöstö on mainittu ainakin Robert K. Wittmannin ja David Kinneyn tuoreessa teoksessa Paholaisen päiväkirja: Alfred Rosenberg ja kolmannen valtakunnan varastetut salaisuudet (Tammi 2017).