Kaipaisin artikkeleita, graduja tms. aiheesta ADL-toiminnot, mutta en ole löytänyt ainakaan kaupunginkirjastoista (Hki). ADL-toimintojen yhteydessä puhutaan…

Kysytty

Kaipaisin artikkeleita, graduja tms. aiheesta ADL-toiminnot, mutta en ole löytänyt ainakaan kaupunginkirjastoista (Hki). ADL-toimintojen yhteydessä puhutaan myös fyysisistä toiminnoista.
Jos jotakin vielä löytyisi aiheesta päivittäiset toiminnot, olisin erittäin kiitollinen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisistä kirjastoista löytyy aiheeseen liittyen esimerkiksi seuraava väitöskirja:
Laukkanen, Pia: Iäkkäiden henkilöiden selviytyminen päivittäisistä toiminnoista (väitösk. Jyväskylän yliopisto, 1998). HelMet-aineistohausta löytyy lisää aineistoa käyttämällä sanahakua ja hakusanoina esimerkiksi vanhukset selviyt** tai vanhukset toimin**, käyttäen katkaisumerkkejä.
Yliopistokirjastoista löytyy esimerkiksi Pirkko Kasasen Ikäihmisten kotona asumisen edellytykset - itsenäisen asumisen malli avuksi asumisen muutostöiden suunnitteluun (Työtehoseura, 2004).
Lehdessä Vanhustenhuollon uudet tuulet (2004; 5, 26-27) on ollut Hilkka Tervaskarin artikkeli Seniorin sosiaalisen itsenäisyyden ja omatoimisuuden tukeminen (tutkimus).

Yliopistokirjastojen yhteistietokanta Linda on käytettävissä vain kirjastoissa. Helsingin yliopiston aineistohakuun Helkaan pääsee osoitteesta: http://www.helsinki.fi/helka/

Lehtiartikkeleita voi hakea kirjastoissa käytössä olevaa Aleksi -artikkeliviitetietokantaa käyttäen.