Kaipaan sansibarilaista musiikkia. Mikä on kuuluisin tai soitetuin sansibarilainen kappale? Ketkä ovat sansibarilaisia esiintyjiä, muusikoita? Mikä on yleinen…

Kysytty

Kaipaan sansibarilaista musiikkia. Mikä on kuuluisin tai soitetuin sansibarilainen kappale? Ketkä ovat sansibarilaisia esiintyjiä, muusikoita? Mikä on yleinen musiikkityyli Sansibarilla? Entä mikä Sansibarin ( ei Tansanian!) kansallissoitin? Mistä saan tästä aiheesta lisätietoa? Mikä vaan kieli käy.

Vastaus

Vastattu

Sansibarin suosituinta omasta kulttuuriperinnöstä kumpuavaa musiikkia on taarab. Se syntyi jo 1800-luvulla kun saarelle päätyneet turkkilaiset muusikot alkoivat imeä vaikutteita paikkallisista rytmeistä. Myöhemmin siihen antoivat vaikutteita myös intialainen musiikki ja elokuvamusiikki.

Taarabin legendaarisin esiintyjä oli laulaja Siti binti Saad, joka eli ja vaikutti 1900-luvun alkuvuosikymmeninä. Tyylin moderneja edustajia ovat mm. Culture Musical Club, Ikhwani Safaa Musical Club, East African Melody ja Zanzibar Stars Modern Taarab, Musiikkinäytteitä löytyy runsaasti verkosta.

Sansibarin musiikista on julkaistu laadukas moniosainen sarja Zanzibara, jonka osia löytyy mm. Helmet-kirjastosta:
https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Szanzibara__Orightresult__U…

Kirjoista voisin suositella "Rough Guide to World Music vol. 1 - Africa & Middle East" (2006), joka sisältää laajan artikkelin taarabista. Artikkeli sisältää paljon levyvinkkejä sekä soittolistan tunnetuimmista taarab-kappaleista. Tässä kirjan saatavuustiedot:
https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1789755?lang=fin

Linkki wikipedia-artikkeliiin:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Taarab