Kaipaan italialaista (?) draamasarjaa "Pojat", joka tuli Ylen jommaltakummalta tv-kanavalta suurella varmuudella vuosien 1984 ja 1986 välillä. Muistaakseni…

Kysytty

Hei!
Kaipaan italialaista (?) draamasarjaa "Pojat", joka tuli Ylen jommaltakummalta tv-kanavalta suurella varmuudella vuosien 1984 ja 1986 välillä.
Muistaakseni sarjan nimi oli aika varmasti "Pojat"; lähetysvuodesta en ole varma, mutta paikannan sen taloon, jossa asuimme tuolloin, kun olin lapsi (1984-86, tai tammikuu 1987).
Sarjan päähenkilöinä oli italialaisia poikia, ehkä koululuokallinen, joiden elämän traagisiakin käänteitä maailmansodan (?) melskeissä seurattiin.

Kaikki muistikuvat ja tarkennukset ovat tervetulleita; internetistä en löytänyt yhtään mitään suomeksi, en englanniksi enkä auttavalla italian ymmärryksellä. Edes Imdb.comin haun "ragazzi"-sanan sisältävistä tuloksista ei tietoa tuntuisi löytyvän. Ehkä alkuperäisen sarjan nimessä ei ollut sanaa "ragazzi".

Voisiko vanhojen sanomalehtien (1984-86) tv-ohjelmatiedoista löytyä ratkaisu?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä saattaisi olla Sydän (Cuore, 1984), kuusiosainen italialainen tv-sarja neljän pojan vaiheista lapsuuden kouluajoista ensimmäiseen maailmansotaan, joka esitettiin TV2:n ohjelmistossa alkaen 5.8.1986. Enrico (Laurent Malet) tapaa armeijassa kolme koulukaveriaan. Yhteiset muistot tarjoavat heille pakopaikan menneisyyteen. Sarjan ohjasi veteraaniohjaaja Luigi Comencini. Se pohjautuu väljästi Edmondo De Amicisin samannimiseen nuortenkirjaan, joka julkaistiin jo 1800-luvun lopulla "luomaan isänmaallista henkeä yhdistyvän Italian nuorisoon".

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Auea06dcc6-a42e-4da1-bd89-188da4f790ae