Kaava, jossa lasketaan korkoa korolle. Kysymys kuuluu seuraavasti: Jos talletan 1500 mk jokaisen kuukauden viimeinen päivä viiden vuoden ajan. Paljonko on…

Kysytty

Kaava, jossa lasketaan korkoa korolle.
Kysymys kuuluu seuraavasti: Jos talletan 1500 mk jokaisen kuukauden viimeinen päivä viiden vuoden ajan. Paljonko on koron määräviiden vuoden kuluttua. Vastaus + kaava

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jotta voisit saada tarkan vastauksen kysymykseesi, tai edes kaavan, olisi tiedettävä minkälainen korkoprosentti tilillä on sekä kuinka usein ja miten korkoja maksetaan. Jos oletetaan että pankki maksaa korkoja kerran vuodessa vuoden lopulla tilillä olevan rahamäärän mukaan, saadaan tilillä tietyllä hetkellä oleva rahamäärä laskettua ns. rekursiokaavalla:

an = (p + 1) * an-1 + 18000

missä
a1 = 18360
n = kuluneet vuodet
p = tilin korko (jos korko on 3%, p on 0,03)

Tilin korko markkoina voidaan laskea tästä kaavalla:
an * p

Rekursiokaavalla laskettaessa jokainen vuosi on laskettava erikseen, mikä voi olla varsin hidasta. Jos tilin korko tunnetaan, voidaan kaava muuttaa ns. analyyttiseen muotoon, josta vastaus saadaan suoraan. Jos oletetaan että tilin korko on 2 %, saadaan analyyttiseksi kaavaksi:

an = 1,02n-1 * 918 360 - 900 000

Kaavalla laskettuna viiden vuoden jälkeen tilillä olisi rahaa n. 94 000 mk, joten korko olisi markkoina noin
1 880 mk.

Pankkien koronmaksukäytännöt ja korot vaihtelevat kovasti, joten kaavat ja vastaukset ovat vain suuntaa antavia. Jos korkoja esimerkiksi maksettaisiin kerran kuussa, olisi tilanne täysin toinen. Kannattaa siis kysellä lisää pankeista.

Lisätietoa löydät esim. Kalevi Keinäsen ?Tilastomatematiikka? ?kirjasta (ISBN 951-0-24782-0). Muitakin talousmatematiikan kirjoja on runsaasti tarjolla pääkaupunkiseudun kirjastoissa, voit etsiä niitä Plussa-aineistotietokannasta http://www.libplussa.fi esim. asiasanan (talousmatematiikka, korkolasku) tai luokan (Espoossa 69.207) mukaisella haulla.