Jossakin runossa jätettiin rättärin talo polttamatta. Mikä runo se on ja kenen kirjoittama?

Kysytty

Jossakin runossa jätettiin rättärin talo polttamatta. Mikä runo se on ja kenen kirjoittama?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mahtaisiko kyseessä olla Eino Leinon Helkavirsissä oleva runo, jossa Räikkö räähkä neuvoo tien viholliselle, joka polttaa koko kylän, vaan ei Räikön taloa:

Polttivat kylän poroksi,
surmasivat suuren kansan.
Yks on pirtti polttamatta,
se on pirtti Räikön räähkän.