Jossain Laxnessin tarinassa joku henkilöistä alkoi "läisiä". Tarkoitti sitä, ettei koskaan vapaaehtoisesti noussut penkistä tai tuolista. Netti ei näytä…

Kysytty

Jossain Laxnessin tarinassa joku henkilöistä alkoi "läisiä". Tarkoitti sitä, ettei koskaan vapaaehtoisesti noussut penkistä tai tuolista. Netti ei näytä ilmiötä tuntevan, mutta olen näistä tapauksista kuullut. Onko asiaa tutkittu missään? Onko läisiminen jossain sanakirjassa/hakuteoksessa? Ilmiöön kuuluu se, että perheenjäsenet näyttävät hyväksyvän asian.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti emme löytäneet vastausta tähän kysymykseen. Ehkä joku lukijoistamme tietää asiasta?

0 ääntä

Kommentit

Mikä kirja, onko se ruotsinnettu (minkä nimisenä)?

Verbi on "läsiä". Karjalan kielessä se tarkoittaa sairastamista, ja lienee venäläinen lainasana. Ilmiö on tuttu kotimaisestakin kirjallisuudesta; muistaakseni jossain Timo K. Mukan romaanissa tai novellissa ryhdyttiin läsimään kamarin sängyssä passattavana eikä siitä enää vapaaehtoisesti noustu.