Joskus olen löytänyt todella vanhan kirjan, johon on koottu maakuntalapasten ohjeita (Suuri Käsityölehti taisi aikoinaan laittaa lähteeksi, kun julkaisi…

Kysytty

Joskus olen löytänyt todella vanhan kirjan, johon on koottu maakuntalapasten ohjeita (Suuri Käsityölehti taisi aikoinaan laittaa lähteeksi, kun julkaisi lapasten ohjeita). Löytäisittekö kirjan?

Vastaus

Vastattu

Kirjassa Mary Olki: Kirjokintaista kauneimmat ja muita neuletöitä löytyy ainakin jotain maakunta-lapasten ohjeita. Kirjassa Eeva Haavisto: Sata kansanomaista kuviokudinmallia on jotain käsityömalleja ainakin Etelä-Pohjanmaasta ja Kymenlaaksosta. En pystynyt varmistamaan kirjojen sisältöä, mutta nämä kirjoihin kannattaa tutustua, mikäli etsit vanhempia perinnemalleja.

En valitettavasti löytänyt teosta, johon on varmuudella koottu kaikkien maakuntalapasten ohjeet, sillä vanhojen kirjojen kuvailutiedot ovat suppeita. Tiedustelin maakuntalapasten kirjaa myös Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun vastaajilta ympäri Suomen, mutta en ole saanut vastausta ainakaan vielä.

Maakuntalapaset ohjeet löytyvät koottuna verkosta esimerkiksi täältä: https://www.taito.fi/tag-pages/maakuntalapaset/. Näitä malleja on modernisoitu vanhojen perinnemallien pohjalta.