Joskus entivanhaan metsämiehet möivät riistalintuja kauppapuotiin. Linnun pää pantiin nuljalleen sivulle siiven alle, kuin nätiksi paketiksi. (Jotkut…

Kysytty

Joskus entivanhaan metsämiehet möivät riistalintuja kauppapuotiin.
Linnun pää pantiin nuljalleen sivulle siiven alle, kuin nätiksi paketiksi.
(Jotkut huijarit jopa peittelivät lintuun aseen tekemiä reikiä sahajauhoilla)
Mutta miksi noita lintuja yleensä myytiin? Luulisi, että linnunliha märäntyisi muutamassa tunnissa ennenkuin se ehtii puotiin.
Ja varsinkin kun noita lintuja toimitettiin ihan suolistamatta.

Vastaus

Vastattu

Sekä kokemusasiantuntijan että Riistainfo-sivuston perusteella ammutun riistan asianmukainen käsittely todellakin edellyttää verenlaskua, suolistamista ja usein myös riiputtamista.

https://www.riistainfo.fi/vastuullinen-metsastaja/saaliin-kasittely/lin…

Riistainfo suosittelee verenlaskua ja suolistamista välittömästi. Haastateltu kokemusasiantuntija kertoi: "Lintu suositaan suolistettavaksi heti, mutta ehtii sen illallakin – sanoi jahtimies joka haaveili jo seuraavasta riistalaukauksesta. Toisinaan näin toimitaan, koska linnun ei jostain syystä koeta niin helposti pilaantuvaksi kuin nisäkkäät. Ehkä anatomiastaan johtuen, koska sisäelimet ovat pienemmät eivätkä ne aina välttämättä rikkoonnu."

Ehkäpä kauppias itse on suorittanut suolistamisen maksettuaan metsämiehille sen hetkisen päivän hinnan.