Joskus 80-luvun lopussa tai aivan 90-luvun alussa katselin televisiosta taltiointia ulkoilmakonsertista, jossa oli useita esiintyjiä mm. Joe Cocker ja Sinéad O…

Kysytty

Joskus 80-luvun lopussa tai aivan 90-luvun alussa katselin televisiosta taltiointia ulkoilmakonsertista, jossa oli useita esiintyjiä mm. Joe Cocker ja Sinéad O’Connor. Konsertin viimeinen biisi oli yhteislaulu, johon kaikki esiintyjät yhtyivät.

Joitakin vuosia myöhemmin kuulin radiossa Sir Elwoodin Hiljaisten Värien biisin Neiti Kevät ja ajattelin välittömästi, että kyseessä oli cover versio aikaisemmin kuulemastani biisistä. Myöhemmin minulle selvisi, että näin ei ollut.

Mikä on tuo konsertissa kuulemani mysteerilaulu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen vastaamista vaikeuttaa kyseisen konsertin tunnistaminen. Konserttilistojen vertailun perusteella näyttää siltä, että tuon ajanjakson ainoa ulkoilmakonsertti, jossa esiintyivät sekä Joe Cocker että Sinéad O'Connor, olisi Pinkpop Festival Alankomaiden Landgraafissa 23. toukokuuta 1988. En löytänyt kuitenkaan mitään mainintaa mahdollisesta monen esiintyjän yhteislaulusta. Cocker oli ilmeisesti pääesiintyjä, joten luultavasti laulu olisi hänen esiintymisensä lopussa. Festivaalin settilista on kuitenkin puutteellinen hänen kohdallaan. Hänen muiden konserttiensa tuolloisista listoistaan tai muiden esiintyjien listoilta voi yrittää etsiä mysteerilaulua.

Tuona aikana molemmat artistit esiintyivät erikseen myös joissakin muissa monen esiintyjän ulkoilmakonserteissa. Yksi näyttävästi televisioitu ulkoilmakonsertti oli Roger Watersin The Wall Berliinissä 21. heinäkuuta 1990. Siinä esiintyi muun muassa O'Connor ja esimerkiksi Van Morrison mutta Cocker ei. Lopun yhteislaulu "The Tide Is Turning (After Live Aid)" ei juuri muistuta "Neiti kevättä", mutta sitä lopputekstien aikana seurannut studiolevytys "Outside the Wall" soi sentään samassa tahtilajissa kuin "Neiti Kevät".