Jose Saramagon teoksessa "Toinen minä" kertoja häpeää ja nolostelee etunimeään "Tertuliano". Miksi, mihin nimi viittaa?

Kysytty

Jose Saramagon teoksessa "Toinen minä" kertoja häpeää ja nolostelee etunimeään "Tertuliano". Miksi, mihin nimi viittaa?

Vastaus

Vastattu

Ilmeisesti teoksen päähenkilö pitää nimeään liian mahtipontisena. Nimi viittaa kirkkoisä Tertullianukseen, joka oli paitsi huomattava henkilö myös melko ankara ja äärimmäinen mielipiteissään.