Jos vertaa Suomen ja Ruotsin järvi vesien laatua, niin kummanko maan järvet ovat keskimääräisesti puhtaampia?

Kysytty

Jos vertaa Suomen ja Ruotsin järvi vesien laatua, niin kummanko maan järvet ovat keskimääräisesti puhtaampia?

Vastaus

Vastattu

Varsinaista vertailua Suomen ja Ruotsin järvivesien ekologisesta tilasta ei valitettavasti löytynyt. Uimavesien puhtaudesta molemmista maista löytyy tietoa Euroopan ympäristökeskuksen State of bathing waters-kartasta. Kartan tieto on vuodelta 2020 ja siinä voi valita järvivedet, jolloin voi verrata Suomen ja Ruotsin järviuimavesiä toisiinsa. Kartasta on myös uudempi versio vuoden 2023 tiedoilla, mutta siinä eri vesistötyyppejä (järvet, joet, rannikkovedet) ei voi erotella toisistaan.

Vesien tila arvioidaan kaikissa EU-maissa joka kuudes vuosi ja edellinen arviointi on tehty vuonna 2019. Ympäristöministeriö ja Suomen ympäristökeskus tiedottivat tuolloin Suomen pintavesien ekologisesta tilasta. Lisätietoa Suomen vesien ekologisesta tilasta löydät Ympäristöhallinnon verkkopalvelusta sekä vesi.fi-palvelusta. Vesi.fi-palvelua ylläpitävät Suomen ympäristökeskus, ELY-keskukset, Ilmatieteen laitos ja Tulvakeskus yhteistyössä vesialan asiantuntijaorganisaatioiden kanssa.

Tietoa yksittäisten vesistöjen ekologisesta tilasta eri Euroopan maissa löydät Euroopan ympäristökeskuksen (EEA) Water Framework Directive - Quality Elements -kartasta. Kartan vasemmassa yläreunassa on hakukenttä, jolla voi hakea tietoa esimerkiksi järven nimellä.