Jos valmistetaan seos: 5dl puhdasta etanolia ja 5dl puhdasta vettä niin montako dl saadaan kyseistä seosta? Yst. terv. nimim. Onko viina vettä sakeampaa

Kysytty

jos valmistetaan seos: 5dl puhdasta etanolia ja 5dl puhdasta vettä niin montako dl saadaan kyseistä seosta?

Yst. terv.

nimim. Onko viina vettä sakeampaa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etanoli liukenee veteen, joten vesi-etanoli seoksen tilavuus on pienempi kuin alkuperäisten etanolin ja veden liuostilavuuksien yhteenlaskettu summa. Kun sekoitetaan yhtä suuret tilavuudet etanolia ja vettä, niin Wikipedian artikkelin mukaan saadun liuoksen tilavuus on 1.92 kertaa alkuperäinen tilavuus (ei siis kaksinkertainen). Eli tässä tapauksessa 9.6 dl (1.92 kertaa 5 dl).

Lähteet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol
http://www02.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/kemia/kemia2/alkoholi.html

8 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Etsin laskukaavaa etanoli-vesiliuoksen tiheydelle

Olen kiinnostunut vesi-alkoholiseoksen tilavuuden muutoksista erilaislla seossuhteilla. Matemaattinen kaava olisi paras vastaus. Saamastani vastauksesta voi kyllä johtaa likmääräisiä tilavuuksia erilaisille seoksille. Laskemalla vain lineaarisen tuloksen. Se ei liene kuitenkaan kovin tarkka.