Jos välitystilin hoitajasta, joka ei hoida asiakkaan raha-asioita kunnolla, voi tehdä valituksen, niin mihin/kenelle se valitus tehdään?

Kysytty

Jos välitystilin hoitajasta, joka ei hoida asiakkaan raha-asioita kunnolla, voi tehdä valituksen, niin mihin/kenelle se valitus tehdään?

Vastaus

Vastattu

Tietoa sosiaalihuollon välitystilin hoidosta löytyy Kuntaliiton sivulta,

https://www.kuntaliitto.fi/yleiskirjeet/2000/asiakkaiden-omien-rahavarojen-kasittelu-sosiaali-ja-terveystoimessa

Valviran sivuilla löytyy teksti: Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus tai kannella saamastaan sosiaalihuollon palvelusta. Ennen muistutuksen tai kantelun tekemistä on suositeltavaa selvittää asiaa sosiaalihuollon palvelua antaneessa toimintayksikössä, jossa voidaan selvittää asiassa mahdollisesti tapahtuneita puutteita tai virheitä. Kantelu tehdään aluehallintovirastoon tai Valviraan. Samalla sivulla on tarkempia ohjeita, https://www.valvira.fi/sosiaalihuolto/sosiaalihuollon-valvonta/muistutus_tai_kantelu

Ensiksi tulee siis olla yhteydessä siihen sosiaalihuollon yksikköön, josta on kyse ja yrittää selvitellä asiaa siellä.