Jos Suomesta olisi tullut kuningaskunta niin olisiko von Hohenzollernin suvusta tullut kuningas/kuningatar hallitsemaan Suomea?

Kysytty

Jos Suomesta olisi tullut kuningaskunta niin olisiko von Hohenzollernin suvusta tullut kuningas/kuningatar hallitsemaan Suomea?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sisällisodan jälkeen Suomessa tosiaan suunniteltiin maan valtiomuodoksi perustuslaillista monarkiaa. Eduskunta ehti jo lokakuussa 1918 valita Suomen kuninkaaksi Hessenin prinssin Friedrich Karlin. Maailmanpoliittisen tilanteen muuttuessa hanke kuitenkin kariutui.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_kuningaskuntahanke

Vaikka virallista kruununperimysjärjestystä Suomen kuningaskunnalle ei koskaan säädetty, on pidetty todennäköisimpänä, että hallitsijamme olisi nykyäänkin Hessenin suvusta. Tällöin kuninkaamme voisi olla vuonna 1918 valitun Friedrich Karlin pojanpojan poika, valokuvaajana työskentelevä Philipp von Hessen. Hänestä on mediassa viime vuosina kirjoitettu varsin paljon ja näitä juttuja voi verkossakin lueskella.