Jos näkisin ihmisen luurangon, mistä tietäisin onko se miehen vai naisen?

Kysytty

Jos näkisin ihmisen luurangon, mistä tietäisin onko se miehen vai naisen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tieteen kuvalehden artikkelissa Miten luurangon sukupuoli määritellään luetellaan miesten ja naisten luurankojen eroja.

Esimerkiksi miesten luut ovat yleensä isompia, lantiossa on eroja: naisilla on avarampi lantiolonkkamalja on isompi eli , koska naiset synnyttävät. Myös kallossa saattaa useissa paikoin olla eroja: kulmakaaret ovat miehillä voimakkaammat, leuka ja silmäkuopat ovat usein miehillä kulmikkaammat ja otsa luisumpi.

Lantion muodoista enemmän tietoa on opinnäytteessä Lantion ja lonkan anatomia. Siellä kuvataan eroja: Ensimmäinen ero on se, että naisen lantio on avarampi, leveämpi ja matalampi. Toinen on lantion häpykaaren kulmassa. Miehillä se on alle 90 astetta, kun taas naisilla se on yli 90 astetta. Kolmas eroavaisuus on lantion aukeama. Se on naisilla yleensä isompi ja pyöreämpi kun taas miehillä kapeampi ja ovaali tai sydämen muotoinen.

Kuvia kalloista ja luurangoista löytyy Human Anatomy Explorer ja opinnäytteestä Ihmisen luurangon 3D-mallinnus ja animointi.

11 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Lantioasta.