Jos minulla olisi aari, eli 10x10 metrin ala pellavaa, minkä kokoisen kankaan siitä saisin kudottua kaikkien pellavan käsittelyn työvaiheiden jälkeen. Siis…

Kysytty

Jos minulla olisi aari, eli 10x10 metrin ala pellavaa, minkä kokoisen kankaan siitä saisin kudottua kaikkien pellavan käsittelyn työvaiheiden jälkeen.
Siis sellaisen mahdollisimman yksinkertaisen kankaan?
Entäpä jos minulla olisi lammas, paljonko keskimääräisesti siitä saisi lankaa ja saisiko yhdestä lampaasta vaikka kinnasparin?

Vastaus

Vastattu

Kumpaankaan kysymykseen ei pysty antamaan suoraa vastausta. Pellavan tapauksessa asiaan vaikuttaa mm. sadon onnistuminen ja oma osaamisesi pellavan käsittelyssä. Aarin alalta voisi saada riittävästi pellavaa esimerkiksi muutaman pyyhkeen tekemiseen, mutta huonolla tuurilla sato tuhoutuu ja siitä ei saa mitään.

Lampaan tapauksessa asiaan vaikuttaa mm. lampaan rotu ja se, kuinka ohutta lankaa villasta kehrätään. Yhdellä keritsemiskerralla suomenlampaasta saa villaa pari kiloa, muista roduista voi saada enemmän. Yhden lampaan villoista saa helposti kintaat, villapaidan tai enemmänkin vaatetta.

Lisää tietoa suomenlampaan villasta: https://www.meillakotona.fi/artikkelit/suomenlampaan-villa