Jos luet kirjastossa, tarvitseeko sinun ensin lainata kirja jonka aiot lukea?

Kysytty

Jos luet kirjastossa, tarvitseeko sinun ensin lainata kirja jonka aiot lukea?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei tarvitse. Jos et muista mistä kirjan otit, voit jättää sen henkilökunnalle lähtiessäsi; he hyllyttävät kirjan takaisin omalle paikalleen.

4 ääntä

Kommentit

Oletetaan: Asiakas 1 huomasi, että aamun lehdessä mainittiin eräs kirja. Hän tulee kirjastoon, ottaa teoksen hyllystä ja siirtyy hiljaiselle alueelle lukemaan sitä. Vähän myöhemmin asiakas 2, ehkä vielä kolmonenkin, tulee samalle asialle. He itse ja kirjastovirkailijatkin toteavat kirjaston tietokannasta, että teos on "hyllyssä". Eipä vain löydy...

Näin käy välillä, se on totta. Tällaisissa tilanteissa asiakkaalle pyritään etsimään ja varaamaan haluamansa teos toisesta kirjastosta.

Joissain kirjastoissa on erityisiä "lukupysäkkejä", missä on mahdollisuus tutustua uuteen, juuri ilmestyneeseen kirjallisuuteen. Lukupysäkin kirjat ovat lukukappaleita, eikä niitä voi lainata kotiin.