Jos lapsi syntyi 1921 Eestin kansalaisuuden omaavalle isälle ja Suomen kansalaisuuden omaavalle äidille, mikä oli lapsen kansalaisuus? Jos eestiläinen mies ja…

Kysytty

Jos lapsi syntyi 1921 Eestin kansalaisuuden omaavalle isälle ja Suomen kansalaisuuden omaavalle äidille, mikä oli lapsen kansalaisuus?
Jos eestiläinen mies ja suomalainen vaimo solmivat avioliiton 1920-luvun puolella (ennen 1929) menettikö vaimo Suomen kansalaisuuden?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähde: Kaira, Kaarlo: Suomen kansalaisuuden saamisesta ja menettämisestä. 1930. Teos on ilmestynyt uuden avioliittolain (1929) jälkeen, mutta sisältää paljon tietoa vanhemmasta käytännöstä. Ohessa lähes suorat lainaukset ko. teoksesta.

Suomessa syntyneen aviolapsen kansalaisuus määräytyy isän kotivaltion lakien mukaan, aviottoman lapsen taas äidin kotimaan mukaan. -- Aviolapsi ei saa Suomen kansalaisuutta, jos vain sen äiti on Suomen kansalainen. Mutta saako lapsi isänsä kotimaan vaiko sen maan kansalaisuuden, jossa lapsi on syntynyt, vai ehkä molemmat, riippuu asianomaisten valtioiden lainsäädännöstä. Avioton lapsi taas on äitinsä suomalaisen kansalaisuuden perusteella Suomen kansalainen.  -- Periaatteen, jonka mukaan aviolapset saavat syntymänsä kautta isän, aviottomat äidin kotivaltion kansalaisuuden, on omaksunut mm. Viro. Vastaus 1. kysymykseen: lapsen kansalaisuus oli Eesti, jos lapsi oli syntynyt avioliitosta, muussa tapauksessa Suomi.

Suomalaisen naisen ulkomaalaisen kanssa solmima avioliitto vaikuttaa siten, että hän menettää Suomen kansalaisuuden vain siinä tapauksessa, että hän on saavuttanut miehen kotimaan kansalaisuuden ja että hän asuu tai muuttaa asumaan ulkomaalle (L 181/1927). Muussa tapauksessa säilyttää vaimo Suomen kansalaisuuden, vaikka miehensä on ulkomaalainen. Vastaus 2. kysymykseen: ei menettänyt, jos hän asui Suomessa.