Jos kuolen, parin vuoden sisällä, paljonko minun hautaaminen maksaa? Olen yrittänyt ottaa netistä selvää mutta kaikki ovat hautaustoimistojen hienovaraisia…

Kysytty

Jos kuolen, parin vuoden sisällä, paljonko minun hautaaminen maksaa?
Olen yrittänyt ottaa netistä selvää mutta kaikki ovat hautaustoimistojen hienovaraisia mainoksia.

Vastaus

Vastattu

Suomi.fi-sivustolla kerrotaan lyhyesti hautauksen kustannuksista. Välttämättömiä hautauskuluja ovat arkku, vainajan kuljetukset ja hautapaikka. Niiden lisäksi kuluja syntyy kukkalaitteista, muistokivestä, kuolinilmoituksesta lehteen ja muistotilaisuuden järjestämisestä tai muista sellaisista, mutta jos hautajaiset järjestetään mahdollisimman edullisesti, ne jäävät pois.

Hautauskulut maksetaan kuolinpesän varoista. Mikäli vainaja on varaton, omaiset voivat hakea hautausavustusta oman kunnan sosiaalitoimistosta, ja mikäli vainajalla ei ole omaisia, kunta hoitaa varattoman vainajan hautauksen.

Kulujen hinta-arvioita löytyy E-hautauksen sivuilta.

Arkkujen hintoja, vainajan arkkuunlaiton sekä kuljetusten kustannuksia voi tutkia hautaustoimistojen sivuilta, niitä kannattaa vertailla, hinnat vaihtelevat. Mikäli vainaja haudataan arkussa, hautapaikan hintaa voi etsiä seurakunnan sivulta. Tuhkattu vainaja voidaan haudata uurnassa tai ilman uurnaa tai tuhka voidaan sirotella sirottelualueelle, maksut löytyvät seurakunnan sivuilta, esimerkiksi Haminan seurakunnan palveluhinnasto. Lisäksi myös tuhkaus maksaa. Hintoja voi tutkia krematorioiden sivuilta, esimerkiksi Kymen krematorio.

Siviilihautajaisista löytyy tietoa Pro Seremoniat -sivustolta. Myös silloin tarvitaan nuo välttämättömät toimet eli arkku, kuljetukset sekä hautapaikka, joka voi myös olla vainajan tuhkan sirottelu luontoon. Tuhkan sirotteluun on haettava maanomistajan lupa ja tuhkan sijoituspaikka tulee ilmoittaa krematorioon. Merialueiden yleisvesialueelle lupaa ei tarvita luonnonsuojelualueita lukuunottamatta. Esimerkiksi Metsähallituksen sivulta löytyy ohjeita.

Hautaustoimistojen yhteisessä sivustossa Hautajaiset.fi on ohjeita hautajaisten suunnitteluun. Sen lisäksi sivustosta löytyy vihkonen, jonka omia hautajaisiaan suunnitteleva voi täyttää

Hautaustoimilaki

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Lyhyt vastaus.

Arkkuhautaus maksaa kaikkinensa muutaman tonnin.

2500€ on aika minimi, koska jo kivi maksaa minimissään mahd. satoja euroja.

Esim. 5000€ riittää lähes hienoihin hautajaisiin.

7500€ tai jopa 10000€ pitää jo sisällään pitopalvelun ja kauniin hautakiven.

Vuoden 2023 inflaatiolla esim. 5000€ säästöt ovat hyvä tapa ottaa muu suku huomioon.

Myös testamentti on erittäin tärkeä asia jo nuorena.

Säästörahat haluaa tietysti käyttää omiin hautajaisiin mikäli niin on ajatellut.
Testamentti takaa sen vaikka suku haluaisi edullisen krematoinnin.

Tänä keväänä 2023:
--------------------------------
Hautajaiskuvaus 250e
Arkkuhauta 25v, hautusmaksu, kaivuu yms. 848e
Hautakivi 3950e
Kantajat 240e
Hautaustoimisto, arkku,kukat,paita yms. 2130e
Ei lehti-ilmoitusta, eikä kahvitarjoilua tms.

(Huom! lehti-ilmoitus maksaisi n.250e-744e ja muistotilaisuus kahvitarjoilulla n.20-30h
n.770e-875e. Joillakin yli 35 henkeä 25e/henkilö)

Yhteensä 7418 euroa
Lehti-ilmoituksella ja kahvitilaisuudella yhteensä n. 8450-9050 euroa.
---------------------------------

Tuosta voi sitten inflaatiokorjata tulevaisuuteen.