Jos kirjasto tekee jostain uudehkosta romaanista kirjatrailerin, joutuuko siitä maksmaan tekijänoikeusmaksuja?

Kysytty

Hei! Jos kirjasto tekee jostain uudehkosta romaanista kirjatrailerin, joutuuko siitä maksmaan tekijänoikeusmaksuja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastaus riippuu siitä, mitä käsitteellä "kirjatraileri" tarkoitetaan. Jos kysyjä viittaa ilmaisulla videoituun kirjan esittelyyn, on sellaisen tekeminen ja levittäminen sallittua, jos "traileri" koostuu tekijän omasta puheesta ja tekstistä. Jos halutaan lainata esiteltävän kirjan sisältöä, se on tehtävä sitaattipykälän (§22) puitteissa eli sitaattien täytyy liittyä omaan tekstiin. Pelkästään huvin vuoksi ei kirjaa saa lukea ja tätä lukuesitystä levittää ilman erillistä lupaa. Luvan mahdollinen maksullisuus riippuu oikeudenhaltijan harkinnasta.

Heikki Poroila 16.3.2012