Katoavatko poistetut keskustelut lopullisesti?

Kysytty

Jos keskustelupalstalta poistetaan keskustelu, niin häviääkö se koskaan täysin lopullisesti? Vai ovatko ne edelleenkin joidenkin tiettyjen tahojen luettavissa, ja olisiko esimerkiksi poliisin mahdollista saada niitä?

Vastaus

Vastattu

Tämä riippuu aivan järjestelmästä, jota keskustelupalsta käyttää. Esimerkiksi Wikipedian käyttämättä järjestelmässä keskustelut jäävät oletusarvoisesti näkymään, myös vanhat versiot niistä, mutta räikeästi loukkaavia kohtia voidaan laittaa piiloon, jolloin niitä näkevät vain ylläpitäjät. Asiasta löytyy lisää tietoa osoitteesta https://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Piilottaminen.

Jos keskustelujärjestelmä poistaa keskustelun aivan kokonaan (toisin kuin Wikipediassa), se saattaa hävitä täysin lopullisesti. Tosin pelkkä poistaminen ei kadota tietoa palvelimelta, mutta jos palvelimen tallennustilaan kirjoitetaan muuta ja useaan kertaan, se saattaa olla lopullisesti tavoittamattomissa. Kiintolevyn tuhoamisen haasteellisuudesta kerrotaan esimerkiksi Mikrobitin osoitteesta https://www.mikrobitti.fi/uutiset/kiintolevyn-tuhoaminen-ei-ole-niin-helppoa-kuin-luulisi-mutta-kaikkea-sekaan-ei-kesta/fa67cacf-f735-355d-80eb-3f833ab9f893 löytyvässä jutussa.

Tähän ei voi siis antaa tarkkaan vastausta, sanoa vain, että asia riippuu täysin keskustelupalstan käyttämistä järjestelmistä ja palvelimista.