Jos henkilöllä on "franchise business", minkälainen hänen liikeyrityksensä on? Onko se kenties edustusliike tai maahantuontifirma?

Kysytty

Jos henkilöllä on "franchise business", minkälainen hänen liikeyrityksensä on?
Onko se kenties edustusliike tai maahantuontifirma?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yrittäjät.fi sivuilla osoitteessa http://www.yrittajat.fi/minustakoyrittaja/franchising/ Franchising on määritelty näin: "Franchising -yritykset ovat ketjuyrityksiä, joissa yrittäjä pyörittää yhtä yksikköä valmiin toimintakonseptin mukaisesti."

Esimerkiksi Kotipizza toimii tällä periaatteella. Ketju siis jakaa yrittäjyysoikeuksia yksittäisille yrittäjille, joiden on helppo ottaa käyttöön valmis brändi ja liiketoimintaidea. Yrittäjät sitten maksavat ketjulle siitä, että saavat toimia ketjussa. Maksuun kuuluu myös markkinointi. Lisätietoja yllä olevasta osoitteesta.