Jos halutaan korostaa, että henkilö on Nobelisti, niin miten se nimen jälkeen ilmaistaan? Nobelin kirjallisuuden palkinnon voittaja, vai saaja, vai…

Kysytty

Jos halutaan korostaa, että henkilö on Nobelisti, niin miten se nimen jälkeen ilmaistaan? Nobelin kirjallisuuden palkinnon voittaja, vai saaja, vai vastaaottaja vai mikä?

Vastaus

Vastattu

Löysin lehtiartikkeleista näitä kaikkia vaihtoehtoja, kuitenkin karkea arvioni mukaan useammin vastaanottaja ja saaja kuin voittaja. Kielitoimiston sanakirjasta löytyy sana nobelisti, jonka selityksenä on Nobelin palkinnon saaja. Kotimaisten kielten keskuksen muista aineistoista (esim. Kielikellon artikkelit ja vastaukset kielikysymyksiin) löysin vain kannanottoja väliviivan ja isojen tai pienten kirjainten käyttöön ja yhden henkilön tuotantoluettelosta artikkelin, jonka otsikko oli Nobel-palkittu fyysikko, joten myös ilmaus Nobel-palkittu voidaan lisätä listaan.