Jos haluaisi aloittaa puisten koriste-esineiden veistämisen, mistä voisi saada tai ostaa tarkoitukseen sopivaa puutavaraa? Tai toki puuta saa metsästä, mutta…

Kysytty

Jos haluaisi aloittaa puisten koriste-esineiden veistämisen, mistä voisi saada tai ostaa tarkoitukseen sopivaa puutavaraa? Tai toki puuta saa metsästä, mutta oletetaan että se ei ole nyt vaihtoehto. Joskus kuulee että sahoilta yms. voi käydä kyselemässä, mutta luulisi että tähän olisi jokin muukin vaihtoehto. Entä mitä hyviä käsin tehtävien puisten koriste-esineiden tai ylipäätään puunveiston kirjoja suosittelisitte?

Vastaus

Vastattu

Aloitetaan kirjoista, niitä löytyy kyllä kirjastoista. Helmet-haussa toimii hyvin hakusana "puunveisto", tosin se antaa kaikenlaista puunveistoa pikkuesineistä hirrenveistoon.

https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Spuunveisto__Orightresult?l…

Myös hakusanoilla "puutyöt" tai "puuesineet" voi löytää helmet-haulla jotakin sopivaa.

Sopivan puumateriaalin löytäminen etenkin urbaanissa ympäristössä voi vaatia hiukan vaivannäköä. Harvassa kirjassa puututaan tähän vaiheeseen. Eräs veistokirjan kirjoittaja toteaa löytävänsä puuta metsänparannustöistä jääneistä jätepuista. Kuitenkin on muistettava olla yhteydessä maanomistajaan. Hän mainitsee asioineensa myös Helsingin kaupungin puisto- ja metsäosaston kanssa.

Verkosta voi eri tavoin etsiä vinkkejä. Verkkokeskustelu pieniin käsitöihin hankittavasta puusta:  https://www.reddit.com/r/arkisuomi/comments/17id9aj/mist%C3%A4_hankit_p…

Pari hiukan epätavallisempaa puutavaraa myyvää firmaa löytyi:

https://laatupuu.fi/

https://www.hakalanpuutukku.fi/

Verkon kauppapaikoille, kuten Torille voisi ehkä laittaa ilmoitusta, millaista puutavaraa olisi valmis ostamaan ja kuinka paljon.

0 ääntä

Kommentit

Kannattaa ottaa huomioon, että kaikki puu ei ole samanlaista. Havupuuaines on pehmeää ja helposti työstettävää, mutta esimerkiksi mänty saattaa halkeilla kosteusvaihteluiden mukaan. Lehtipuiden puuaines on paljon kovempaa ja kestävämpää - ja kalliimpaa.