Jos Grönlannin jäätikkö sulaa niin lämpeneekö Grönlanti ja minkä verran?

Kysytty

Jos Grönlannin jäätikkö sulaa niin lämpeneekö Grönlanti ja jos Grönlanti lämpenee Grönlannin jäätikön sulauessa niin minkä verran Grönlanti siitä lämpenee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jäätiköiden sulamisella on sekä globaaleja että paikallisempia vaikutuksia lämpötiloihin. Keskeisinä pidettyjä erityisesti paikalliseen lämpenemiseen vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa veden ja maan kyky varastoida lämpöä sekä jään kyky heijastaa auringonsäteitä takaisin avaruuteen, kun taas globaaleja tekijöitä ovat muun muassa merivirtauksissa tapahtuvat muutokset sekä metaanin kaltaisten voimakkaiden kasvihuonekaasujen vapautuminen jään sulaessa. Koska jään sulaminen kiihtyy lämpötilan noustessa, voivat muun muassa tällaiset tekijät aiheuttaa myös niin sanottuja takaisinkytkentöjä Grönlannin alueella — toisin sanoen sulava jää voi lämmittää ilmastoa, mikä aiheuttaa kiihtyvää jään sulamista, mikä jälleen lämmittää entisestään ilmastoa, ja niin edelleen.

Koska jäätiköiden sulamisen aiheuttamat muutokset lämpötiloihin ovat kiinni niin monista ja moniin suuntiin vaikuttavista tekijöistä — kuten yllä mainitut globaalit ja paikalliset tekijät sekä niiden aiheuttamat takaisinkytkennät havainnollistavat — ilmastotieteilijöiden arviot Grönlannin jäätiköiden sulamisen vaikutuksista paikallisiin lämpötiloihin vaihtelevat riippuen käytetystä mallista. Voit tutustua aiheeseen muun muassa seuraavien lähteiden kautta:

Greenland - Mean Projections Expert | Climate Change Knowledge Portal (worldbank.org)

Mannerjäätiköt | Ilmasto-opas

Masson-Delmotte, V. et. al. (2012). Greenland climate change: From the past to the future. Wiley interdisciplinary reviews: Climate Change 3, 427–449.

Mikkonen, M. (2019): Grönlannin manner­jäätikköä katoaa vuodessa 45 000 Kheopsin pyramidin verran – Sulamisesta on nyt paljastunut sivu­vaikutus, joka voi osoittautua vakavaksi. Hs.fi.

van den Broeke, M., Box, J., Fettweis, X. et al. (2017) Greenland Ice Sheet Surface Mass Loss: Recent Developments in Observation and Modeling. Curr Clim Change Rep 3, 345–356.