Jos annan mun oma kirjaston kortti toiselle , jos se mene yksitys sivuja nii varmmaa mun vanhemille viestin . vai lähettätekö mun kaverin vanhemille.

Kysytty

jos annan mun oma kirjaston kortti toiselle , jos se mene yksitys sivuja nii varmmaa mun vanhemille viestin . vai lähettätekö mun kaverin vanhemille.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastokortilla ja tunnusluvulla eli pin-koodilla pääsee katsomaan Helmet-verkkokirjastosta (http://www.helmet.fi/) mm. kortin omistajan henkilötietoja (esimerkiksi osoitteen ja sähköpostiosoitteen), lainaus-ja varaustietoja ja mahdollisia maksuja. Pelkän kortin avulla toisen tietoihin ei siis pääse, vaan tarvitaan aina myös oma henkilökohtainen tunnusluku. Tunnuslukua ei näe kortista, ja se kannattaakin pitää erillään kortista, mieluiten vain omassa muistissa. Kirjastokortilta näkee vain kirjastoon liittyviä asioita, sen avulla ei pääse muihin yksityisiin tietoihin.

Kirjastokorttia ei pidä lainata kenellekään, jokainen voi hankkia itselleen oman. Kortin omistaja on vastuussa kortin lainoista. Eli jos kirjastosta lähetetään viestejä, ne lähetetään aina kortin omistajalle. Jos kortin omistaja on alle 15-vuotias, viestit lähetetään huoltajalle, siis yleensä vanhemmille.