Jos alaikäinen lainaa aikuisten osastolta kirjoja ja palauttaa ne myöhässä, joutuuko hän maksamaan sen maksun joka siitä tulee ?

Kysytty

Jos alaikäinen lainaa aikuisten osastolta kirjoja ja palauttaa ne myöhässä, joutuuko hän maksamaan sen maksun joka siitä tulee ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastojen käyttösääntöjen mukaan:

ALLE 15-VUOTIAAT
- ei peritä varausmaksua mistään aineistosta
- myöhästymismaksut poistetaan asioinnin yhteydessä
- yli 60 päivää myöhässä oleva aineisto menee perintätoimistolle

15-17 –VUOTIAAT
- ei mene varausmaksua mistään aineistosta
- ei mene myöhästymismaksua lasten- ja nuorten aineistosta
- aikuisten aineistosta peritään myöhästymismaksut
- yli 60 päivää myöhässä oleva aineisto menee perintätoimistolle
- mikäli perintätoimistolle on mennyt aineistoa kun asiakas on ollut alle 15-vuotias, otetaan yhteyttä perintätoimistoon ja toimeksianto perutaan sekä sen jälkeen poistetaan saatavat asiakastietueesta