Joku päivä sitten luin jostain, ehkä Hesarista, miten seisova vesi alkaa piankin bakterisoitumaan. Kysynkin - Itselläni on tapana täyttää aamuisin iso…

Kysytty

Hei,
Joku päivä sitten luin jostain, ehkä Hesarista, miten seisova vesi alkaa piankin bakterisoitumaan.
Kysynkin - Itselläni on tapana täyttää aamuisin iso vesikannu, ja juon siitä päivän aikana, ja laitan siitä jo huoneenlämpöiseksi lämmennyttä vettä keittimeen. Näin säästän hiukan sähköä, ja turhaa veden valuttamista kuumasta viileään.
Kysyisinkin vielä, että onko tämä säästötapani terveydelle haitallinen?

Vastaus

Vastattu

Pitkään seisova vesi, joka altistuu bakteereille, voi hyvinkin olla terveydelle vaarallista. Seisovassa vedessä viihtyy erityisesti legionellabakteeri, mutta sen lisääntymisestä varoitellaan pääasiassa putkistoissa seisovan veden yhteydessä silloin, kun putkia ollaan viikkoja tai kuukausiakin käyttämättä. Puhtaassa huoneilmassa ja puhtaassa astiassa säilytetty tuore hanavesi kerää bakteereja myös, mutta hitaammin kuin putkistossa, jota ei samalla tavalla desinfioida.

Huoneenlämmössä joitakin tunteja seisova vesi tuskin ehtii kerätä vaarallista määrää bakteereja, ja keittäessä suuri osa niistä kuolee joka tapauksessa.  Vuonna 2016 Vesi-instituutti Wanderin johtaja sanoi, että akuuttia vaaraa tuskin on, mutta "itse en joisi muutaman tunnin huoneenlämmössä seisonutta vettä" (ks. Ylen juttu).

Absoluuttisia totuuksia tässä asiassa on vaikea lähteä kertomaan, eikä niitä osaa varmaksi julistaa edes em. asiantuntija Martti Latva:

"Veden hygieniaa tutkinut Martti Latva vetää asiassa tiukkaa linjaa. Toiset säilyttävät hanavettä kanistereissa jopa viikkoja tai kauemminkin ilman ongelmia.

– Vesi voi toki säilyä juomakelpoisena pitkäänkin, jos säilytysolot ovat onnistuneita. Se on monesta tekijästä kiinni. En uskalla sanoa missä vaiheessa terveysvaikutuksia tulisi. Varma on kuitenkin aina varmaa. Turhia riskejä ei kannata ottaa."