Jokamiesoikeuksista: olet tippunut jäihin kevät talvella, saatko sytyttää nuotion rannalle?

Kysytty

Jokamiesoikeuksista: olet tippunut jäihin kevät talvella, saatko sytyttää nuotion rannalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä vain. Vaikka avotulen teko ei kuulu jokamiehenoikeuksiin vaan edellyttää maanomistajan lupaa, pakkotilassa eli hengen tai terveyden suojelemiseksi tulen voi tehdä rikoslain (4 luku 5 §) nojalla. Tällaisia tilanteita voivat olla esim. jäihin putoaminen tai eksyminen.

Lähde: Jokamiehenoikeudet ja toimiminen toisen alueella. Lainsäädäntöä ja hyviä käytäntöjä. Ympäristöministeriö 2012. (https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/38797/SY30_2012_Jokami…)