Joka vuosi tulee monia uusia esikoiskirjailijoita. Kuinka monta prosenttia suomalaisista on julkaissut kirjan kustantajan kautta?

Kysytty

Joka vuosi tulee monia uusia esikoiskirjailijoita. Kuinka monta prosenttia suomalaisista on julkaissut kirjan kustantajan kautta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkoja ja yksiselitteisiä tietoja kustantajien välityksellä kirjoja julkaisseiden
suomalaisten lukumäärästä en valitettavasti ainakaan toistaiseksi ole löytänyt. Prosenttilukua ei siis pysty tietojen
moniselitteisyyden vuoksi laskemaan. Eri lähteistä on koottu seuraavia tilasto- ja muita lukuja.

Kirjankustannusyritysten toimialajärjestö Suomen Kustannusyhdistys julkaisee vuosittain tilastoja
jäsentensä nimiketuotannosta ja myynnistä. SKY:n jäsenten osuus Suomessa myydyistä kirjoista on noin 85
prosenttia. Yhdistyksen sivuilla on tilasto siitä, kuinka paljon uutuusnimekkeistä kunakin vuonna on
esikoisteoksia, mistä voinee päätellä tuotantonsa aloittaneiden kirjailijoiden määrän. Tilastoja on
vuosilta 1994-2007. Tilasto on osoitteessa https://tilastointi.kustantajat.fi/webreport.aspx?
manualreport=6&language=FIN
Se on ohessa Word-liitteenä.

Tilastokeskuksen Statfin tietokannasta ja tietopalvelusta sain seuraavanlaisia tilastoja kirjailijoiden
määrästä:

Työllinen työvoima 31.12.2006 muuttujina Ikä, Sukupuoli, Ammattiryhmä
ja Vuosi

Ikä yhteensä
Molemmat sukupuolet
2451 Toimittajat, kirjailijat ym. 10505
24515 Kirjailijat ja dramaturgit 129

Ammattiluokituksen mukaiset ansio- ja lukumäärätiedot, yksityisen
sektorin kuukausipalkkaiset 2006 muuttujina Ammattiluokitus, Sukupuoli
ja Tiedot
Sukupuolet yhteensä
Lukumäärä

2451 Toimittajat, kirjailijat ym. 7708
24515 Kirjailijat ja dramaturgit 19

Yksityisen sektorin kuukausipalkkaisten ansiot ammattiluokituksen
mukaan vuonna 2007 muuttujina Ammattiluokitus, Sukupuoli ja Tiedot

Sukupuolet yhteensä
Lukumäärä

2451 Toimittajat, kirjailijat ym. 5702

Suomalaisten kirjailijaliittojen ja yhdistysten verkkosivuilla annetaan seuraavanlaisia tietoja
kirjailijoiden lukumääristä:
Suomen kirjailijaliitossa on tällä hetkellä noin 600 jäsentä. Suomen Nuorisokirjailijat ry:hyn kuuluu
noin 125 jäsentä v. 2008. Suomen tietokirjailijat ry:ssä on yli 2 300 jäsentä, jotka ovat julkaisseet
yksi tai useampia suurelle yleisölle suunnattua tietoteosta, jotka vastaavat laajuudeltaan noin 200
painosivua. Suomen näytelmäkirjailijaliitossa on 450 jäsentä. Finlands Svenska Författareföreningenissä

on 180 jäsentä.

Opetusministeriön verkkosivuilta löytyy vuodelta 2005 julkaisu Kirja Suomessa : tekijöistä lukijaan -
kirja-alan tukitoimet ja kehittäminen , jonka ovat tehneet Doris Stockmann, Niklas Bengtsson ja Yrjö
Repo.
Siinä on seuraavanlainen taulukko, jossa on tietoja myös kirjailijaliittojen sekä sarjakuvantekijöiden
jäsenmääristä:

2.3.6 Kirja-alan tekijät liittojen jäsenmäärän mukaan 1998 ja 2004

Yhdistys Jäsenmäärä 1998 2004
Finlands svenska författareförening 190 184
Suomen Kirjailijaliitto 500 530
Suomen Näytelmäkirjailijaliitto 400 390
Suomen Nuorisokirjailijat 125 114
Suomen tietokirjailijat 1 700 1 847
Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto .. 1 726
Kirjallisuuden kääntäjien jaosto 300 384
Freelance-graafikot 150 100
Grafia 610 571
Grafian kuvittajia 80* n. 150
Kuvittajat - 160
Sarjakuvantekijät 60 92
Lähde: Liitot & Karttunen, Sari: Taiteilijoiden lukumäärän kehitys… (2004)
* epävirallisen kuvittajajaoston jäseniä

Julkaisun verkko-osoite on

http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2000/kirja_suomessa__tekijoista_luki…

Verkkohakuteos Wikipedian sivuilta löytyi seuraavanlaisia lukuja:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Suomalaiset_kirjailijat
198 kirjailijaa

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Suomalaiset_esseistit
18 esseistiä

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Suomalaiset_fantasiakirjailijat
56 fantasiakirjailijaa

Historiallista ulottuvuutta kirjailijoiden lukumäärään Suomessa antaa kolmiosainen hakuteos Suomen
kirjailijat. Osassa 1809-1916 on tietoja noin 2000 kirjailijasta, jotka ovat tuolloin aloittaneet
toimintansa. Osassa 1917-1944 vastaava luku on yli 1300. Osassa 1945-1980 on mukana noin 2800 kyseisinä
vuosina tuotantonsa aloittanutta kirjailijaa.

Suomessa julkaistujen kirjanimikkeiden tilastoinnista vastaa Helsingin yliopiston kirjasto, jolle
kirjapainot ja julkaisijat toimittavat vapaakappaleet julkaisemistaan kirjoista. Tilastoinnissa
noudatetaan Unescon suosituksia, joiden mukaan kirjallisuuteen lasketaan kirjat (vähintään 49 sivua) ja
pienpainatteet (alle 49 sivua).

Väestörekisterikeskuksen uusimman tilaston mukaan Suomen asukasluku oli joulukuussa 2008 yhteensä 5327397 henkeä.Sivuilla http://www.vaestorekisterikeskus.fi/ on myös vanhempia väkilukutilastoja.