Jo koulussa oppi itseä liikunnallisemmilta oppilailta, että kun istuu jalat suorina sivuillaan, on kyseessä spagaatti. Jos jalat saa suoraksi toisen eteenpäin…

Kysytty

Jo koulussa oppi itseä liikunnallisemmilta oppilailta, että kun istuu jalat suorina sivuillaan, on kyseessä spagaatti. Jos jalat saa suoraksi toisen eteenpäin ja toisen taaksepäin, on kyseessä spiraali. Jo tuolloin jälkimmäinen nimitys häiritsi, koska spiraalihan merkitsee ihan muuta. Hämmennys syventyi, kun oma lapseni kertoi eräänä päivänä kuulleensa, että spiraali on väärä nimitys - liike onkin sprigaatti! Kielitoimiston sanakirja puhuu molemmista spagaattina. Siispä kysynkin, mikä jälkimmäisen istunnan oikea nimitys on ja mistä nämä kaksi mainitsemaani ovat tulleet käyttöön.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oikea nimi taitaa olla pitkittäisspagaatti. Spiraali on tosiaan pitkään käytössä ollut epävirallinen nimitys pitkittäisspagaatille. Siitä ei löytynyt mainintoja kirjaston kokoelmista löytyvistä voimistelukirjoista eikä myöskään urheilusanastoista. Suomenkielinen wikipedia mainitsee spiraalin spagaattia käsittelevässä artikkelissa ja verkossa spiraali näyttää muutenkin suhteellisen yleiseltä. Monelle nykypäivän nuorellekin voimistelijalle pitkittäisspagaatti on spiraali.  Englannin kielessä ei spiraalia tunneta, mutta ruotsin kielessä se näyttää esiintyvän spagaatin rinnalla. Tosin ruotsin kielessäkin termi näyttää olevan suhteellisen harvinainen. On siis mahdollista, että spiraali olisi vierasperäinen ilmaisu.  Myös englannin kielestä suoraan lainattua splitiä käytetään spagaattin synonyyminä sen sijaan sprigaattia en löytänyt lähteistä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Spagaatti