Jenkkileffoissa asetetaan usein oikeudenkäynneissä takuusumma. Vaikkapa miljoona dollaria. Jos tämän summan maksaa, pääsee "vapaaksi", niin saako summan…

Kysytty

Jenkkileffoissa asetetaan usein oikeudenkäynneissä takuusumma. Vaikkapa miljoona dollaria. Jos tämän summan maksaa, pääsee "vapaaksi", niin saako summan takaisin? Entä jos onkin syytön?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eduskunnan kirjaston kokoelmissa on teos:

The U.S. legal system. Vol. 1, Acquittal-Jurisdiction / edited by Timothy L. Hall
2004 : Salem Press. ISBN 1-58765-189-0.

https://selma.linneanet.fi/vwebv/holdingsInfo?bibId=372848

s. 77 – 83 selostetaan Bail System –käytäntöä.

Oikeustraditio pohjautuu englantilaiseen lakiin. Sittemmin on muotoutunut amerikkalainen Bail System. Takuita on eri tyyppisiä.

”Individuals are expected to return for their subsequent court appearence to have the amonut of bail to returned to them.”

Käsittääkseni takuuta vastaan vapaaksi päästetyn on palattava hänelle määrättyyn oikeuden istuntoon saadakseen takuusumman takaisin. Takuu on siis nimenomaan siitä, että hän palaa oikeudenkäyntiin.