Jatkosodassa palvellut henkilö sai vankeusrangaistuksen sotapelkuruudesta.Hän sai myöhemmin armahduksen 1.12.1944 annetun lain nojalla. Mikä tuo laki on ja…

Kysytty

Jatkosodassa palvellut henkilö sai vankeusrangaistuksen sotapelkuruudesta.Hän sai myöhemmin armahduksen 1.12.1944 annetun lain nojalla. Mikä tuo laki on ja mistä löytäisin tietoa siitä?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on 1.12.1944 annettu Laki eräiden sotatuomioistuimissa rangaistukseen tuomittujen henkilöiden armahtamisesta. Lain ja siihen liittyvän asetuksen teksti löytyvät asetuskokoelman lisäksi mm. Wikisource-palvelusta:

Hyvä lähtökohta aiheeseen tutustumiselle voisi olla Jukka Kulomaan väitöskirja:

  • Kulomaa, J. (1995). Käpykaartiin? 1941-1944: Sotilaskarkuruus Suomen armeijassa jatkosodan aikana. Väitöskirja: Helsingin yliopisto.