Järjestelen Ilmajoen museon vanhaa kirjakokoelmaa. Vastaan on tullut monenlaisia mielenkiintoisia kirjoja, vanhimmat 1700-luvulta. Osaatteko sanoa, mikä on …

Kysytty

Järjestelen Ilmajoen museon vanhaa kirjakokoelmaa. Vastaan on tullut monenlaisia mielenkiintoisia kirjoja, vanhimmat 1700-luvulta.
Osaatteko sanoa, mikä on "Acerra Philologica"?
Kokoelmassa on tämä kirja. Sen kansi puuttuu, sekä 128 ensimmäistä sivua kadonneet. Kirjan nimi on selässä. Julkaisuvuodesta ei ole tietoa.
Yritin etsiä netistä tietoa, en löytänyt.
Kirja on saksankielinen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löysin useampia eri vuosilta peräisin olevia Acerra Philologican nimellä kulkevia kokoelmia. Vuodelta 1647 peräisin oleva Acerra Philologicasta, http://purl.uni-rostock.de/rosdok/ppn757638406, löytyy saksankielinen selittävä teksti tai eräänlainen nimeke. Myös myöhemmästä painetusta teoksesta vuodelta 1717 löytyy samantyyppinen kuvaus, http://www.zeno.org/Literatur/M/Lauremberg,+Peter/Werk/Neue+und+vermehr…

Näissä kuvataan Acerra Philologica teokseksi, johon on koottu hyödyllisiä ja hauskoja tarinoita, runoja ja keskusteluja antiikin kreikkalaisten ja roomalaisten kirjaijoiden teoksista. Tarinoiden kerrotaan käsittelevän antiikin jumalia ja jumalattaria, sankareita, erilaisia luonnonilmiöitä, sananlaskuja sekä historiallisia tarinoita. Eli Acerra vaikuttaisi olevan eräänlainen kokoomateos opettavaisia antiikin tekstejä. Tämän vuodelta 1688 painetun Acerran kuvaustiedoissa on sisällysluettelo ja kuvat sisällöstä, https://digitale.bibliothek.uni-halle.de/vd17/content/structure/5176633

Latinan acerra-sanalla on merkitys lipas, joka on tässä merkityksessä - kokoelma tarinoita - suomessakin tuttu, vaikkapa loru- ja runokokoelman nimessä Hanhiemon iloinen lipas.