Janitsaarit: wikipeedian mukaan janitsaarit teloitutettiin, kun pelättiin heidän valtapyrkimyksiään. Montako sotilasta näissä janitsaarijoukoissa oli…

Kysytty

Janitsaarit: wikipeedian mukaan janitsaarit teloitutettiin, kun pelättiin heidän valtapyrkimyksiään. Montako sotilasta näissä janitsaarijoukoissa oli enimmillään? Montako sitten lopulta teloitettiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Konstantinopolin valtauksessa v. 1453 oli mukana 10 000 janitsaaria, kun piirityksessä oli yhteensä 60 000 ottomaania. Soliman Suuren (1520-66) kaudella janitsaareja oli jo 40 000. Janitsaarit kapinoivat useaan otteeseen ja onnistuivat kasvattamaan valtaansa. Vuoden 1826 kapinasta janitsaarit eivät enää selvinneet. Janitsaarit vetäytyivät kasarmeilleen ja kasarmit sytytettiin tuleen. Janitsaarit paloivat kasarmien mukana, mutta kuolleiden määrästä ei löytynyt mainintaa. Janitsaarijoukot lakkautettiin pian tämän jälkeen.

Lähde: Richard Stoneman: Matkaopas historiaan : Turkki (1996)

Risto Karin Historian ABC : Kaikkien aikojen valtiot 4 teoksessa kuvataan Osamanien valtakuntaa ja siinä kerrotaan janitsaarien kukistumisesta näin:

Tuhannet janitsaarit saivat surmansa taisteluissa ja heitä kohtaan syvää vihaa tunteneen rahvaan lietsomissa väkivaltaisuuksissa. (s. 114)

Olisko tuo janitsaarijoukkojen kasarmille vetätytyminen tapahtumut tämän jälkeen?