Jääkaapissani oli pullo juotavaa jogurttia, jonka olin unohtanut sinne varsin pitkäksi aikaa. Parasta ennen -päiväys oli kolme päivää sitten, mutta avatessani…

Kysytty

Jääkaapissani oli pullo juotavaa jogurttia, jonka olin unohtanut sinne varsin pitkäksi aikaa. Parasta ennen -päiväys oli kolme päivää sitten, mutta avatessani pullon se sihahti samalla tavalla kuin limsapullo. Oliko kyseessä mahdollisesti käymisreaktio, vai mikä selittää jogurtin näennäisen hiilihappoutumisen?

Vastaus

Vastattu

Olet oikeassa, eli jugurtissa tapahtuu käymisreaktio, jonka seurauksena syntyy hiilidioksidia. Aiheesta on myös tieteellinen artikkeli: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1155/2018/8121606